Mijn naam is Patricia Martens en ben leerkracht binnen het speciaal onderwijs (cluster 4).
Nadat ik in 1988 mijn studie agogisch werk heb afgerond ben ik gaan werken met kinderen met een verstandelijke en-of lichamelijke beperking.
De lerarenopleiding heb ik later gevolgd in Heerlen aan de Hoge School Zuyd.
Sinds 1989 ben ik werkzaam op het IvOO (Instituut voor Orthopedagogisch Onderwijs) te Maastricht. Deze school wordt bezocht door leerlingen met autisme. Ik heb 25 jaar ervaring opgedaan met leerlingen in de leeftijd van 6 t/m 20 jaar. Gedurende deze periode heb ik mij geregeld bezig gehouden met het ontwikkelen van ondersteunende materialen en middelen. Dat komt me goed van pas bij het ondersteunen van Brug naar Werk.
De laatste 9 jaar ben ik werkzaam binnen het VSO. Daar begeleid ik een klas leerlingen in de leeftijd van 16 tot 20 jaar naar werk of een opleiding.
Vanaf de periode dat ik werkzaam ben bij het IvOO heb ik mij blijven ontwikkelen door deel te nemen aan verschillende cursussen/workshops, gericht op autisme.
Mijn specialisatie ligt vooral in het les geven op de vakgebieden sociale redzaamheid, zelfredzaamheid en begeleiding naar stage/werk. Middels mijn studie waarin ik extra aandacht heb besteed aan de socrautische methode/aanpak probeer ik leerlingen te ondersteunen op weg naar volwassenheid. Het is belangrijk dat leerlingen inzicht krijgen op de wereld die hen omringt en dat ze op een positieve manier nieuwsgierig worden om nieuwe stappen te zetten.
Toen ik in 2012 kennis maakte met Brug naar Werk was ik gelijk enthousiast. Ik vind het erg belangrijk dat we met z’n allen in ontwikkeling blijven, om dat extra’s te bieden, wat het verschil maakt voor een ander.